AI-stemmen: wat moet je ermee?
AI-stemmen? Wat? Okay, we snappen dat niet iedereen meteen begrijpt waar we het over hebben. AI staat voor Artificial intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie. Het is het vermogen van een digitale computer of computergestuurde robot om taken uit te voeren die gewoonlijk worden geassocieerd met intelligente wezens.
In het geval van radiosots praat je dan over ‘ computerstemmen’. Die zijn allang niet meer zo slecht dat je duidelijk hoort dat ze uit een computer komen. Voor Nederlandse producties maken wij overigens geen gebruik van AI-stemmen. En voor buitenlandse producties ook vrijwel niet. Tenzij zo’n productie volledig op de automatische piloot gaat. Zo hebben we in het verleden navigatiesystemen voorzien van zowel echte stemmen, als AI-stemmen. Tegenwoordig zien we een andere trend.
Waar worden AI-stemmen gebruikt?
Nou….bijvoorbeeld in van die slimme speakers. Naast stemmen zijn ook slimme luidsprekers een voorbeeld van AI-technologie.
De acceptatie van slimme luidsprekers is sneller dan enige andere technologische vooruitgang in de geschiedenis. In iets minder dan acht jaar sinds de lancering (Amazon’s Echo gelanceerd in 2014), hebben 94 miljoen huishoudens in Amerika ergens in huis een stemassistent. Sommige hebben er twee of meer. En dan hebben we het ook nog eens over cijfers uit 2021…
De creatie van de synthetische en AI-stemmen die in dit nieuwe technische tijdperk worden gebruikt, vereist bijna altijd dat eerst een menselijke stem wordt geleverd om de basis te vormen van de vocale database.Het is ook een geweldige kans voor merken uit verschillende industrieën om vroeg deze markt te betreden als een manier om zich te onderscheiden door hun eigen applicaties of apparaten aan te bieden die gebruik maken van een synthetische stem, net zoals slimme luidsprekers dat doen.
Vandaag de dag is de markt voor synthetische spraak gefragmenteerd en nog volop in ontwikkeling, met voldoende ruimte voor nieuwkomers. In de meeste gevallen is een standaardset synthetische stemmen opgenomen in tekst-naar-spraakdiensten, zoals die van Google Cloud Text-To-Speech en Amazon Polly.
Oh? Dus die Google stem is niet echt?
Pfff…nee, inderdaad. Of eigenlijk wel. Want ooit heeft iemand alle klanken ingesproken, die het mogelijk maken dat je nu die ‘ Google stem’ hoort praten. De AI-spraakmarkt, zoals die er nu uitziet, kan worden gezien als drie kernpijlers: computers, gezondheidszorg en digitale assistenten. Alle drie deze pijlers delen een wijdverbreide toepassing die het dagelijks leven van elke consument doordringt.
Om zich te kunnen onderscheiden, zullen technologiebedrijven een concurrentievoordeel moeten behalen ten opzichte van hun concurrenten door toegang te krijgen tot een breder scala aan stemmen om hun software-efficiëntie te maximaliseren of misschien door een nieuw spraakproduct aan te bieden in iemands eigen dialect of taal.
Wij hebben de stem die jij zoekt. In elke denkbare taal.
Zoek je zelf een stem in een specifieke taal of dialect? Flex Voices, onze eigen voicecasting afdeling, kan je prima van dienst zijn.
Ook goed om te weten....
Heb je je nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat dan meteen. In de eerstvolgende nieuwsbrief krijg je een kortingscode voor 20% korting op je volgende bestelling vanaf 150 euro via VoordeligeRadiocommercials. Daarnaast brengen we je als eerste op de hoogte van nieuwe acties en aanbiedingen van VoordeligeRadiocommercials en de andere audiovisuele diensten van Flex Media Factory.
Meld je onderaan deze website aan voor de nieuwsbrief .![]()
Heb je nog vragen? Gebruik de chatfunctie op deze website of neem contact op via het contactformulier.